Holes...

Kommer ni ihåg att jag berättade om en film jag sett på TV med Shia LaBeouf i huvudrollen? Holes heter filmen, och är baserad på Louis Sachars bok (han hjälpte också till att göra filmen).



Jag ser filmen på TV. Några dagar senare hittar jag (döm om min förvåning) filmen på MediaMarkt. Klart att jag köper den! Ytterligare några dagar senare så åker min mamma, jag och Michelle till Borås och hittar en Second Hand-affär med en hel vägg fylld med böcker.

Bokmal som jag är så går jag givetvis igenom böckerna noggrannt för att hitta bra engelsk litteratur eller så, kanske till och med något jag letat efter, som Lemony Snicket böckerna. Jag hittar inget av Snicket, men jag snubblar över Lewis Carrolls "A Christmas Carol" ("En Julsaga"). Underbar, en klassiker! Hamnar såklart i shoppingvagnen.

Precis när jag ska ge upp hittar jag något som gjorde mig ytterst tacksam över att jag vet det svenska namnet på boken, även om jag säkert hade reagerat på det där enda ordet i mitten av titeln.

Ett Hål Om Dagen.

Louis Sachars hyllade boks svenska översättning. Den enda av hans böcker som blev översatt till svenska.
HUR GLAD BLEV INTE JAG?!!! Jag tänkte väl som Stanley Yelnats när han fick ett par gymnastikskor i huvudet; "Det är ödet". Det var nog meningen att jag skulle hitta filmen och boken. Vilken mening? Det vet jag inte än...

Nästa steg är att hitta boken på engelska, för nu har jag läst igenom den svenska versionen med förundran över hur lik den är filmen. Sånt älskar jag. Sånt måste man bara älska.

Jag är VÄLDIGT kritisk när det kommer till böckers språk, de får inte ha för många styckeindelningar på onödiga ställen, de får inte vara slarvigt skrivna, språket ska vara bra osv osv osv... Den här boken är en drömbok för mig att läsa. Allt jag har att säga.

Inte bara fångar den intresset med första meningen (första meningen i en bok är alltid den viktigaste), den målar också en riktigt bra bild av lägret, människorna och deras känslor och tankar och olika karaktärer och mycket mycket mer än så. Man måste inte stanna hela tiden för att undra vad han menade med det han skrivit eller undra varför han skrivit en viss sak.
Det är ofta en bok förlorar sin språkssjäl, det speciella sättet författaren skrivit på, när den översätts. Holes klarar varje del av testet med briljans.



En av de bästa böckerna jag läst, och jag råder er att se filmen först och sedan läsa boken. Skådespelarna i filmen ÄR karaktärerna, för mig hade det inte funnits någon annan att spela Zero, Stanley, Zigzag, och särskilt inte Twitch. Han är för rolig med sin lilla besatthet...

Det är bara två saker jag vill få klart innan detta inlägget kommer till sitt slut.
1: Stanley Yelnats är i mitt huvud inte överviktig det minsta (som han är i boken). Det finns ingen annan Stanley än Shia LaBeouf.
2: "Chefen" (om ni läser den svenska översättningen) borde egentligen kallas Fångvaktaren, som är det närmsta jag kan komma till det engelska smeknamnet "The Warden".

Tack för att ni läst så här långt, och jag kan varmt rekommendera Louis Sachars underbara bok Holes till er, hur gamla eler unga ni än skulle råka vara!

Ha det bäst tills vi råkas igen!

<3 from google eller nåt... :P//Flickan Med De Många Namnen!

"If only, if only", the woodpecker sighs
"the bark on the trees were as soft as the skies"
The wolf waits below, hungry and lonely
Cries to the moon
"If only, if only"



The Boys In The D-Tent:

Stanley Yelnats (Caveman)

Zigzag

Armpit

Zero

X-Ray


Squid
magnet from
Magnet

Twitch

De andra:

Katherine Barlow

Sam, the onion man

Mr. Sir

Mr. Pendanski

vattentrucken

(Bilder från Google, ledsen att jag inte hittade några på The Warden, Mary Lou och Barf Bag, och den på Twitch kom inte riktigt till sin rätt... Leta inte efter bilder på The Warden före ni sett filmen för då förstörs det roliga ögonblicket i filmen då man först stöter på The Warden!)


Kommentarer

En liten kommentar kanske? <3:

Ditt fina namn <3:
Kom ihåg mig? <3

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg <3:

Vad du har att säga <3:

Trackback


Follow Today_For_You on Twitter
Follow Today_For_You on Twitter
Follow Today_For_You on Twitter
Follow Today_For_You on TwitterFollow Today_For_You on TwitterFollow Today_For_You on Twitter
RSS 2.0